onsdag 29 juni 2016

Man blir bara sååå trött... del 8


Ja, jag vet...

jag tror jag tjafsat om det här tidigare men när det bara fortsätter och eskalerar...

 

 


 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Öppet brev till:

Generaldirektör Maria Ågren

Transportstyrelsen

 
Bäste generaldirektör, idag när jag tömde vår postlåda så låg där ett kuvert från dig innehållande en faktura på totalt SEK 11 (elva) avseende trängselskatt  för den 27/5 då Antonsson flyttade sig söderöver för att fira sin högtidsdag. Jag vill framföra mitt djupt kända tack till Generaldirektören med personal för hågkomsten av mitt jubileum. Att endast skatta mig med en extrasumma på endast 11 kronor är synnerligen generöst.
Magdalena Andersson tog 100 gånger mer för mat och hotell men hon har ju alltid haft en förmåga att ta för sig...

Vad som däremot oroar mig, käre Generaldirektör, är hur du kan tillåta någon av din handlangare, ja förmodligen utan din vetskap, kan leka Ebberöds bank genom att skriva ut, frankera och skicka med post en faktura på endast 11 riksdaler.                                           
Nu är det några år sen jag jobbade inom handeln men om jag inte minns fel kostade det redan då > SEK 50 att framställa, skicka och kontrollera en faktura, och med tiden så har nog denna kostnad flerdubblats. Detta innebär att det rännande som Antonsson kostat på sig under ett år skulle blivit en intäkt till Transportstyrelsen på summa SEK 44 plötsligt blivit en förlust på (600-44=) 556. Felräkningspengar kanske Generaldirektören tycker, men tar jag inte helt fel så kanske det blir några fler fakturor från Transportstyrelsen som skickas ut än de som ramlar ner i vår brevlåda. Fortfarande felräkningspengar kanske Generaldirektören tycker men när det inte är ens egna pengar man handhar och förvaltar tycker iallafall jag att det vore på plats för en översyn av vilka avgifter som ska faktureras och vilka man kan släppa igenom utan åtgärd. Då kanske det kunde bli lite mer pengar över till Förbifart Stockholm och Södertäljebron.
 

Ja, nu ska inte Generaldirektören ta illa upp, hon är ingalunda ensam, för ett tag sen skulle jag avsluta plusgirokonto hos Nordea där min skuld till Nordea var XXX,39.
Enligt praxis satta jag in de begärda SEK XXX, men struntade i de där 39 örena ety de var mindre än de 50 där gränsen normalt går..
Men då tog det hus i hellvitte, i ett brev från Nordea anmodades jag att betala restskulden (39 öre) för att kontot skulle kunna avslutas. Nu hade jag inga trettionio-öringar liggande hemma och inga femtio-öringar heller varför jag grävde djupt i portmonnän och hittade en en-krona  som jag i ett personligt brev skickade till dåvarande vd:n Christian Clausen med en hälsning där jag tackade för vårt långa samarbete samtidigt som jag lät honom förstå att de 61 örena som blev över kunde han lägga i festkassan till julfesten...

Kom inte och säg att man är snål...
 
...men trött, jävligt trött...

 

1 kommentar: